Fogfájás kínozza? Mit tudunk tenni ha fogfájás kínoz?
 A kezelések fájdalommentesek!   Hívjon minket! Tel: 06 (20) 485 3284

A fog, illetve a fogbél ugyanolyan élő szövet, mint a szervezetünk bármely egyéb része. A fogbél saját vérellátással, nyirokkeringéssel, idegvégzõdésekkel rendelkezik. Az erek, nyirokerek, idegek a fog gyökerének a csúcsánál lépnek be a fogba. A fog képes észlelni a beállt károsodásokat, és korlátozott mértékben képes ezek kijavítására is. A fogfájás (odontalgia) mindenki számára ismert fájdalom, ami a fog és a hozzá kapcsolódó szövetek gyulladásainak tünete.

A fogaink koronai részét a zománc borítja, ami kemény, kristályos szerkezetû anyag. A zománc alatt találjuk a dentint, ami puhább anyag. A dentin kis csatornácskákból épül fel, melyek a fogbéltõl a zománc felé húzódnak. A dentin alatt helyezkedik el a fogbél, amelyben egyetlen féle idegvégzõdés a fájdalomérzõ ideg. Ezért van, hogy fogaink a különféle traumákra csak fájdalommal  (fogfájás) tudnak reagálni.

Fogfájás leggyakoribb okai:

A fogszuvasodás során a baktériumok egyre közelebb jutnak a fogbélhez - ezt az erõsödõ fogfájás is jelzi. A baktériumok táplálkozásuk során anyagcsere végtermékként savakat termelnek. Ezek a savak képesek feloldani a fog keményszöveteit (zománc és dentin) és okozzák a szuvasságot és a fogfájást. Amikor a fogszuvasodás során a baktériumok már átjutottak a zománc rétegén, akkor már a puhább dentinbe jutva könnyebben tudnak elõrehaladni a kis csatornákon keresztül. A baktériumok által termelt mérgezõ anyagok a dentintubulusokon keresztül folyamatosan mérgezik a fogbelet. Ilyenkor sós, édes, hideg, meleg ingerekkel kiváltható fogfájás. Mivel a fogbél zárt térben található, ezért a keletkezett gyulladás során egyre nagyobb lesz itt a nyomás. A fog keményszövet lévén nem képes tágulásra, ezért a nagyobb nyomás elszorítja az ereket, ingerli a fájdalomérzõ idegvégzõdéseket és megakadályozza, hogy a szervezetünk védõsejtjei eljussanak a gyulladás helyére. Ilyenkor már minden kisebb ingerre szinte csillapíthatatlan fogfájás alakul ki.

Ha sokáig halasztjuk a fogorvoshoz fordulást akkor a fog egy idõ után már nem képes ellenállni a savak és más erõs ingerek támadásának és erõs fájdalmak közt elhal. A fogfájás ideig-óráig megszűnik vagy enyhül, de a folyamatnak még nincs vége: a baktériumok a fogbélen és gyökércsúcson keresztül bejutnak a fogat körülvevõ csontba és ekkor újra kezdõdik a fogfájás.

A baktériumok elõrejutását gennytermelés kíséri. Amint ez a genny nem tud a külvilágba ürülni, növekszik a fájdalom és megduzzad az arcunk. A csont folyamatosan pusztul. Egy idõ után  krónikus gyulladás esetén a genny utat tör magának a szájüregbe vagy az arcon egy úgynevezett sipolynyílással, és ezen keresztül folyamatosan tud majd ürülni. Ezzel egyidõben gyakran érezni kesernyésebb szájízt és rossz szájleheletet.

A fog akkor is elhalhat, ha egészséges, viszont káros hõhatásnak van kitéve. Ilyenkor a fog bakteriális fertőzés hiányában sterilen hal el. A fog egyszerűen nem bír megbirkózni a sok elhalt sejt eltávolításával és bomlástermékeinek semlegesítésével, így a gyulladás további sejteket pusztít el. Egyes esetekben fájdalommentes is lehet a fogelhalás. Az ínygyulladás előrehaladtával a fogfájás is kialakulhat.

A fentebb leírtakból is látszik, hogy nem érdemes halogatni a fogorvosi ellátást, mert egyre bonyolultabb és hosszabb kezelésre lesz szükség. Fogfájás esetén célszerű mielőbb fogorvoshoz fordulni, és nem érdemes megvárni, amíg elviselhetetlenné válik a fájdalom. Szájsebészeti ügyelet - Budapest